Hallo allemaal

Laat ons even voorstellen aan iedereen
Ik ben mama conny en ben een fulltime-mama van drie autistisch kindjes
Jonas,Jens en jelle
Jens en jelle zijn een 1 eigen tweeling van 6 jaar oud
Jonas is 8 jaar.

Ze hebben jammergenoeg alledrie autisme type 2
De tweeling vraagt enrom veel energie, aandacht, structuur

Het enige dat wij vragen is wederzijds respect als je hier komt

alvast bedankt voor je bezoekje en laat gerust iets na

maandag 1 november 2010

Rapport jonas

Sociaal emotionele ontwikkeling
Jonas heeft zeer goed de overstap gemaakt van de kleuterklas naar de lagere afdeling
Hij voelt zich als een vis in het water in zijn nieuwe klas.
Kleine veranderingen in zijn dagschema, daar maakt hij geen probleem van
bij grote ingrijpende veranderingen is het nodig om dit op voorhand in te kleden.
Op de speelplaats speelt hij vaak met de kindjes van de klas
 
Leren leren
Bij jonas is er een grote leerbaarheid. Hij is steeds gemotiveerd om mee te werken.
Zowel klassikaal in de klas, als in een grote groep functioneert hij goed.
Schriftelijk individueel werk doet hij afzonderlijk aan zijn eigen werktafel omdat hij dan meer gefocust is op het werkje zelf
 
Communicatie en taal
Jonas heeft een grote luisterbereidheid naar anderen toe
Maar als hij zelf mag vertellen is er geen houden meer aan, hij heeft een grote woordenschat en wat hij vertel  houdt steek
In het aanvankelijk lezen wordt er momenteel getraind op het auditieve (het gehoor) dit is een belangrijke fase vooralleer er met het eigenlijke leesproces kan gestart worden. Jonas voert de oefeningen doorgaans goed uit, we blijven voorlopig nog hierop verdergaan
De S uit zijn voornaam schrijft hij nog af en toe in spiegelbeeld, zijn achternaam kopieert jonas ook al behoorlijk, op het lijntje schrijven blijft nog moeiljk.
In het pictolezen werd het woordje 'info" aangebracht evenals de picto's van info, wc, dames- en herentoilet, rolstoelpatient, lift en nooduitgang
 
Functioneel rekenen
De rekentaalbegrippen zoals evenveel, meer, minder, wegdoen, bijdoen, te veel, te weinig,... zijn bij jonas goed gekend
Inmiddels werd er ook geoefend op de heflt tot 6
De getallenkennis van 5 tot 10 verwerkte jonas ook heel goed.
Het schrijven van de cijfers vergt nog oefening
Bij euro zijn we bezig van het inprenten van munten en briefjes
 
Wereldorrientatie
Jonas is een echte doener en is een heel actieve jongen. Hij wil het liefst zoveel mogelijk zelf doen
Hierin moet hij soms wat getemperd worden, omdat het eenvoudigweg niet altijd mogelijk is om hem alles zelf te laten doen.
Wat zijn zelfredzaamheid betreft is dit een grote troef, hij is namelijk heel zelfstandig hierdoor
Wat tijd betreft kent hij de dagen van de week en de hieraan gekoppelde begrippen van morgen,...
De dagplanning zowel klassikaal als individueel op zijn eigen dagschema is heel goed gekend
In de keuken is het schillen van een appel met de dunschiller voor jonas kinderspel
In de les techniek zag ik hem genieten van het omgaan met bouten, moeren en de engelse sleutels
 
Motorische ontwikkeling en lichamelijke opvoeding
Jonas doet goed zijn best in de turnles
Jonas leert zich voortbewegen in het zwembad met gordel
Bij het aan en uitkleden heeft jonas nog vaak problemen
 
Muzische vorming
muziek: jonas werkt goed mee tijdens de muziekles
beeld: jonas zet zich goed in tijdens de les, hij vraagt regelmatig hulp van de leerkracht, jonas kleurt soms slordig
 
Levensbeschouwelijke vorming
Zedenleer: jonas doet flink zijn best
 
EXTRA BEGELEIDING
KINE: jonas komt graag naar de kine, hij doet goed zijn best maar praat veel te veel waardoor hij dan de opdrachten niet begrijpt + klassikale kine
 
LOGO tijdens de logo zullen we werken aan de auditieve leesvaardigheden
 
ERGO: er word verder gewerkt aan het vloeiend leren schrijven, er worden ook fijnmotorische oefeningen ingeschakeld waarbij de fijne vingerbewegingen geoefend worden in functie van de schrijfmotoriek en de handvaardigheid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

we zijn blij met een leuk berichtje